بازسازی تفلون الوند

آیا بازسازی ظروف تفلون سرطان زاست؟

عکس شاخص تفلون آسیب‌دیده
فرم زیر را تکمیل نمایید تا سریعا با شما تماس بگیریم

فهرست مطالب

آیا بازسازی قابلمه‌های تفلونی سرطان‌زا است؟

اگر جنس ظروف اصل باشند و شما از کیفیت آن‌ها اطمینان داشته باشید، می‌توان با استفاده از مواد اولیه باکیفیت پوشش نچسب آن‌ها را تعویض کرده و برای استفاده مجدد آماده کرد. ولی اگر در بازسازی آن‌ها از مواد بی‌کیفیتی مانند دوده‌های صنعتی، رنگ شیمیایی و ناخالصی‌های مختلف استفاده شده باشد، نتیجه لازم را نخواهید گرفت.

 

 

در پایین به نکاتی درباره‌ی مواد تشکیل‌دهنده این ظروف می‌پردازیم:

  • از ماده‌ای به نام پلی‌تترافلوئوراتیلن (PTFE) ساخته شده که نوعی پوشش نچسب و عایق الکتریسیته است.
  • ظروف تفلون هم مقاومت حرارتی بالایی دارند و هم مقاومت شیمیایی خوبی در مقابل اسیدها و بازها و در مقایسه با پوشش‌های نچسب دیگر، از بالاترین ضریب نچسبی برخوردارند.
  • یکی از ترکیب‌های دیگر موجود در تفلون که سمی هم هست، کادمیوم است. این فلز سنگین در درازمدت می‌تواند باعث ایجاد اختلال در رشد به خصوص رشد قدی کودکان، بروز سرطان و ضایعات پوستی ‌شود.
  • به‌علاوه، کادمیوم در سنتز هموگلوبین دخالت می‌کند و عامل بروز کم‌خونی است.

 

مهم‌ترین دلایل بازسازی ظروف تفلون.

  1. بازسازی ظروف تفلون و سایر ظروف قدیمی شما راهی برای بالا بردن کیفیت آنها است.
  2. مهم‌ترین عامل که ما را ترغیب به تعمیر ظروف تفلون، می‌کند، تاثیرات زیاد کیفیت ظروف مصرفی در سلامتی و کیفیت غذا است.
  3. علاوه بر آن تفاوت چشمگیر قیمت بازسازی ظروف نسبت به خرید ظروف نو.
  4. در شرکت‌های معتبر و خوب، موادی که برای بازسازی تفلون مورد استفاده قرار می گیرد، مرغوب و درجه یک است و ظروف بازسازی شده از نظر کیفیت شبیه به ظروف کاملا نو خریداری شده از بازار است.

 

تخم‌مرغ

 

معایب و محاسن ظروف تفلون:

محاسن:

از ویژگی ها و مزایای بسیار خوبی که این ظرف‌ها دارند که موجب شده طرفدارن زیادی داشته باشد عبارت‌اند از:

  1. نچسب بودن
  2. مقاومت در برابر حرارت
  3. مقاومت در برابر سرما
  4. مقاوم در برابر مواد شیمیایی
  5. خواص خود را برای مدت زمان طولانی حفظ می‌کنند.
  6. ظروف تفلون در برابر رطوبت و آب مقاوم هستند.

 

 

معایب:

  1. سطح ظروف تفلون با اینکه با پوششی چند لایه‌ای دارند، به راحتی خراشیده می‌شوند که برای جلوگیری از این مشکل می‌توان از کفگیر و قاشق‌های چوبی استفاده کرد.
  2. اگر بیش از حد گرم شوند و یا بدون هیچ غذایی در ظرف در برابر حرارت قرار گیرد، می‌توانند گاز سمی تولید کنند.
  3. اگر دمای ظروف تفلون از حد معینی بالاتر رود، بر اثر تجزیه لایه پوشاننده آن، 15 نوع ذره و بخار سمی آزاد می‌شود که دو ماده از آن به نام‌های پلی‌تترافلوئورواتیلن (PTFE) و پرفلورواکتانوئیک اسید (PFOA) سمی و سرطان‌زا هستند و مشکلات تنفسی فراوانی برای انسان‌ها به وجود می‌آورند. ظروف تفلون استاندارد تا دمای 260 درجه را تحمل می‌کنند.
  4. معمولا حرارت غذا به هنگام طبخ و سرخ کردن­‌های معمولی از 250 درجه بیشتر نباید بشود.
  5. استنشاق این گازها در انسان سبب حالتی به نام “سرماخوردگی تفلونی Teflon flu ” می‌شود که علائم آن احساس تنگی نفس، خستگی، سردرد، سرفه، تب و لرز و گلودرد ظاهر می‌گردد و با سرماخوردگی معمولی اشتباه گرفته می‌شود.

 

قابلمه تمیز

 

شستشوی ظروف تفلون به ۳ روش ذیل:

 – استفاده از پن مخصوص برای تمیز کردن ظروف تفلون و نچسب:

یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای تمیز کردن ظروف تفلون و نچسب استفاده از پن مخصوص شستشوی این ظرف‌هاست. برای این کار اجازه دهید ظرف تفلون سرد شود.

از یک کاردک یا کفگیر چوبی یا پلاستیکی برای تمیز‌کردن باقی‌مانده غذا از روی ظرف تفلون و نچسب استفاده کنید تا هم ظرف آسان‌تر شسته شود و هم کف آن خط و خش نیفتد.

حالا در ظرف تفلون مقداری آب ولرم یا گرم بریزید. از یک پن یا اسکاچ نایلونی بدون سیم و نرم یا اسفنجی برای شستن و تمیز‌کردن ظروف تفلون و نچسب استفاده کنید. اگر ظرف شما دسته دارد، دسته آن را بگیرید و به آرامی از پایین با بالا آن را بسابید و سپس آب بکشید. بعد از آب کشیدن با یک حوله نرم ظرف تفلون یا نچسب را به آرامی خشک کنید.

 

  – استفاده از سرکه سفید برای تمیزکردن ظروف تفلون و نچسب خیلی چرب و کثیف:

اگر ظرفی بسیار کثیف است، با ترکیباتی تشکیل‌شده از، آب و نصف یک فنجان سرکه‌ی سفید می‌توانید محلولی درست کنید که برای شستشوی ظروف تفلونی کاربرد فراوان دارد. مراحل آن شامل جوشاندن آن به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه و با استفاده از یک دستمال‌کاغذی چربی ظروف رو پاک کنید.

 

 – شستن و تمیز کردن غذای سوخته در ظروف تفلون و نچسب با جوش شیرین:

برای این موضوع، مقداری جوش‌شیرین و آب‌اکسیژنه را باهم ترکیب کنید و بر پشت ظرف بریزید و پس از گذشت ۱۰ دقیقه آن‌را پاک کنید.

 

قابلمه آسیب‌دیده

 

دو نگرانی اصلی در به‌کارگیری ظروف تفلون:

اثر حرارت بر ظروف تفلونی.

احتمال تشکیل مواد سمی در آن‌ها وجود دارد، تا به حال درباره اثرات مستقیم ترکیبات تفلون تا بحال نتیجه‌ی منفی‌ای روی انسان‌ها مقاله‌ای منتشر نشده، اما بخار‌های ناشی از این ظروف هنگام پخت‌و‌پز تاثیرات منفی‌ای روی حیوانات و دوستان خانگی شما دارد.

 

جداشدن ذرّات تفلون از کف ظرف.

طبق گزارش‌های سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا، در خون 92 درصد آمریکایی‌ها غلظت‌هایی از PFOA وجود دارد؛ مشابه میزان PFOA است که در موش باعث بروز اثرات سمی می‌شود؛ این ماده در موش تولید 4 نوع سرطان می‌کند:

  • سرطان کبد
  • پانکراس
  • سینه
  • بیضه

 

جنس اصلی قابلمه‌های تفلونی از چیست؟

تفلون در واقع نوعی پلی‌مر محسوب می‌شود. واکنش بسپارش یا پلیمیری شدن واکنشی است که در آن ذرات بسیار کوچک و نسبتا یکسان را با فشار مناسب در کنار هم قرار می‌دهند تا درشت ملکولی به نام پلی‌مر حاصل شود.

با ظروف ترک‌خورده و قدیمی تفلونی چه باید کرد؟

ظروف تفلونی قدیمی باتوجه به سمی‌بودن خرده‌های آن‌ها به این علت که ممکن است موجب سرطان شود، بهتر است به سرعت برای بازسازی به یک شرکت بازسازی ظروف داده شود تا از نتایج ناخوشیند جلوگیری کرد، همچنین اگر شرکت معتبر همچون تفلون‌الوند از متریال‌های باکیفیت استفاده می‌کند، برای شما بسیار مقرون به‌صرفه‌تر خرید ظروف نو از بازار با نرخ‌های امروزی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *